پیام به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی زن
شورای همبسته گی زنان افغان در آلمان شورای همبسته گی زنان افغان در آلمان

زنان، مادران و دوشیزه گان محترم

 

بدین مناسبت صمیمانه ترین تبریکات، تمنیات و شادباش های شورای همبستگی زنان افغان در آلمان را به مناسبت صدومین سالروز همبسته گی جهانی زنان ، این رویداد بزرگ و با اهمیت تاریخی  که سرآغازی برای رفع تبعیض و نابرابری جنسی زنان با مردان و تسجیل حقوق آنها منحیث عضومتساوی الحقوق در جوامع انسانی محسوب میگردد، به شما زنان و از طریق شما به تمامی زنان جهان و بالاخص زنان و مادران داغ دیده و عذاب کشیدۀ کشورما که با همۀ مظالم و بیعدالتی هائیکه بآنها روا گردیده، چون صخرۀ پولادین نماد و مظهری از مقاومت، استواری، شکیبائی و فداکاری را تمثیل و ارائه داشته اند، ابراز بدارم.

روز هشتم مارچ را ما در حالی تجلیل میداریم که در برخی از کشور های متمدن و پیشرفتۀ جهان حقوق زنان در جوامع مربوط اعاده و تأمین گردیده ولی در کشور ما مقام و موقعیت زنان برای تجلی هویت انسانی آنها کاملاً فراموش گردیده و سنت های کهن و قوانین تبعیض آمیز بر جامعۀ ما حاکم و سرنوشت زنان تابع کشمکش های نیرو های مرتجع، عقب گرا و زن ستیز گردیده و در زمینۀ آزار و سرکوب زنان یکی از دیگری گوی سبقت را می ربایند. قوانین نافذه در رابطه با تأمین و اعادۀ حقوق زنان در کشور ارزش بیشتر از ورق پاره ئی را نداشته و خواسته و اهداف صرفاً روی کاغذ باقی می ماند. بیسوادی بلای خانمانسوز و جان گداز دیگری است که با منزوی ساختن زنان از جامعه و محصور گردانیدن آنها در چارچوب منزل،از این امر مهم و حیاتی جبراً محروم و در نتیجه با عدم آگاهی از نقش، رسالت و موقعیت خویش در جامعه مجبور به تقبل ادبار ، بدبختی،مصایب و سیه روزی میگردد.

زنان که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل داده ،متضمن بقا و تداوم زندگی نسل بشری است. وی مادر است و وظیفۀ تربیت و انسان پروری را بعهده دارد.

و چه وظیفۀ بالاتر و نقش والاتری از آن میتواند وجود داشته باشد؟

مسئولیتی که نظام طبعیت و جهان خلقت بدوش آنها نهاده است.

مادر کلمۀ محبوب همه آرمانها، دیدگاه ها و تمامی انسان ها در همۀ ادوار بشری است.

و در یک کلیمه جهان هستی با تمام عظمت اش مرهون مادر و پرتوی از وجود مادر است که در سیمای زن تبلور می یابد.

و پس تو ای هموطن! چنانچه از فرهنگ و تمدن والای انسانی بهره مندی،بیا به زن ارج بگذاریم، سخنان اش را اعتبار دهیم و مقام اش را به شایستگی و سزاواری بوی باز گردانیم، وی را تنها و بی بها تلقی ننمائیم و بخاطر صبر و شکیبائی اش آزاری بوی نرسانیم و بلاخره جایگاه اش را در مقام مادری، همسری و خواهری و دیگر مناسبت های اجتماعی حفظ و حراست نمائیم.

بیائید تا با هم از این روز بمنظور ابراز خشم و نفرت علیه خشونت جانیان تشنه بخون، زن ستیزان پر از جنون و شیادان پر مکروفسون تجلیل به عمل آورده و مبارزات بر حق و عادلانۀ خود را با این هدف که دیگر هیچ زنی به بهانه های مختلف مورد اهانت، تحقیر، شکنجه و آزار و قتل و کشتار قرار نگرفته. هیچ دختر خورد سالی جبراً به حُجلۀ تجاوز برده نشده و هیچ زنی از فرط ظلم و ستم روا داشته شده، دست به خود کشی و خود سوزی نزده باشد، دنبال نمائیم.

در اخیر این مطلب را با صراحت یاد آور میگردیم که هر آنچه را در توان و امکان داریم، از داعیۀ بر حق شما قاطعانه دفاع نموده و صدای عدالت خواهانۀ تانرا هر چه رساتر به جهانیان باز تاب و منعکس میسازیم.

بامید روزیکه عدالت در کشور تأمین، حقوق زنان تضمین و در جایگاه شایستۀ شان دوشادوش مردان در جامعه تعین گردد، پیام را اختتام می بخشم.

 

از توجه تان تشکر

 

 

 

2008/3/9

 


March 11th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها